Gavedryss
over Torridal
Tekst og
bilder: Harald Odd Steen
Styret
i Torheimfondet: Fra v.: Helge
Kristiansen, Bjørn Erik Wetrhus,
Jan Ole Dahl (formann) og Gerrard Bjørnestøl
Jan Ole Dahl (formann) og Gerrard Bjørnestøl
Onsdag 18. desember 2019 kalte styret i
Torheimfondet inn representanter fra organisasjoner i bygda til samling i
klubbhuset på Hommeren. Ryktene hadde gått om at de ville dele ut penger, men
hvor mye, det var en stor hemmelighet.
Møteleder
Svein Eriksen ønsker velkommen.
Møteleder
Svein Eriksen ønskte velkommen og ga ordet til formannen i Torheimfondet, Jan
Ole Dahl.
Formann i
Torheimfondet, Jan Ole Dahl.
Dahl fortalte at styret nå ønskte å fordele pengene på fondet til det gode arbeidet som lag og organisasjoner i bygda utfører.
På denne
kvelden var det naturlig å høre litt om hva Torheim har betydd for folk i
Torridal. Det har Knut Holt levendegjort i sin skildring i heftet Komper, knitring og kubikk (se nederst). Siden Knut
Holt var opptatt annetsteds, leste Ansgar Andreassen dette stykket. Andreassen
bor faktisk i det nye bygget der Torheim lå.
Ansgar
Andreassen leser stykket «Torheim» av Knut Holt.
Så var det store
øyeblikket kommet. Det var flere gledesutbrudd da folk hørte hvor mye de var
tiltenkt av midler og fikk overrekt den store gavesjekken.
Arne Brøvig
jubler for skytterlaget.
Her er resultatet:
Straitunet Omsorgssenter: 360 000 kr fordelt på ni år (40 000 pr. år)
Torridalsposten: 200 000 kr
Torridal Historielag: 150 000 kr
Torridal Janitsjar: 130 000 kr
Torridal Skytterlag, ungdom: 130 000 kr
Torridal Skolemusikkorps: 60 000 kr
Seniorkafeen i idrettslaget: 20 000 kr over to år (10 000 pr. år)
Straitunet Omsorgssenter: 360 000 kr fordelt på ni år (40 000 pr. år)
Torridalsposten: 200 000 kr
Torridal Historielag: 150 000 kr
Torridal Janitsjar: 130 000 kr
Torridal Skytterlag, ungdom: 130 000 kr
Torridal Skolemusikkorps: 60 000 kr
Seniorkafeen i idrettslaget: 20 000 kr over to år (10 000 pr. år)
Anne Guro
Rønnekleiv mottar 130 000 kr på vegne av janitsjaren.
Styreleder i Torridalsposten med sjekken pålydende 200 000 kr.
Leder Tomas
Lie og kasserer Ivar Buås med sjekken til historielaget.
Så ble det
servert stor Torheimkake.
Det var mange takknemlige og fornøyde torridøler som forlot klubbhuset denne kvelden.
Her er styret i Torheimfondet og representanter fra organisasjonene med sjekkene de fikk:
Foran fra venstre: Tomas Lie, Torridal Historielag, Svein Eriksen, Torridalsposten og Arne Brøvig, Torridal Skytterlag. Bak fra venstre: Gerd Torhild Fuskeland, Straitunet omsorgssenter, Hege Augland, Torridal Skolemusikkkorps, Anne Guro Rønnekleiv, Torridal Janitsjar og Ragnhild Aurebekk, Seniorkafeen i idrettslaget, flankert av styret i Torheimfondet: Bjørn Erik
Wetrhus, Jan Ole Dahl, Helge Kristiansen og Gerrard Bjørnestøl.
PS
Styret i Torheimfondet har holdt igjen et mindre beløp. Dersom det er lag i
Torridal, eller prosjekt, som ønsker støtte, så går det an å sende en søknad
til Torheimfondet v/Jan Ole Dahl.
Torheim
er historie
Torheim sett fra sør, på 1950-tallet. Bildet ble funnet på
Høie Fabrikker i 2008.
Bygdehuset
Torheim, det huset som folk flest husker i dag, har en lang og brokete
historie. Huset ble bygd som skogskole i 1918. Skolen ble etablert den 19.
januar samme år og startet da opp med 13 elever. Blant kjente elever ved
skolen var flygeren Bernt Balchen og den etter hvert landskjente politikeren
Anders Lange. Skogskolen fikk en kort karriere, for allerede i 1933 var
det slutt. Huset ble ombygd til åtte leiligheter i to etasjer, og mange
familier i Mosby hadde sine hjem der under krigen og fram til 1949/50.
I 1952
kjøpte Oscar Jebsen huset. Planene om et mer representativt bygdehus hadde
versert helt siden 1945, og Jebsens kjøp satte fart i ideen om et nytt Torheim.
For «Gamle Torheim», som siden 1913 hadde holdt til i det første skolehuset i
Torridal (bygd i 1856), ble av helserådet i 1953 nektet brukt til
forsamlingshus og kondemnert.
I anledning
sin 75-årsdag og 50 års virke på Høie skjenket Jebsen i 1953 huset til formålet
og tegnet aksjer for 20 000 kr. Aksjer ble solgt over hele Torridal, og kommunen
som satte som betingelse at torridølene måtte yte sitt, bevilget 50 000 kr
‒ det samme gjorde Jebsen.
Det ble en
storslått åpningsfest lørdag 14. okt. 1954 med 180 bygdefolk og mange
prominente personer til stede. Fædrelandsvennen hadde en helsides artikkel
under tittelen: Torridølene kan være stolte av det nye prektige
forsamlingslokalet. Den tidligere Skogskolen er blitt en vakker og praktisk
bygdeheim. De skrev bl.a.: «Byggekomiteen,
styret for L/L Torheim, arkitekt og de forskjellige håndverkere har alle lagt
ned et veldig arbeid, og resultatet av det fellesarbeid kan en nå se: en
prektig bygdeheim som alle torridøler har grunn til å være stolte av. ‒ Møbler,
utstyr, maling, gardiner og tapeter var i vel avstemte farger, og det var
underlig å se at det kunne skapes noe så vakkert og stilig ved å bygge om et
gammelt hus.»
På
åpningsfesten kom Oscar Jebsen og ordfører Scheie med varme appeller om at
bygdehuset måtte knytte Ytre og Øvre Torridal sammen. Denne «kampen» mellom
Øvre og Ytre Torridal kan vi trekke på smilebåndet av i dag, men hadde nok en
viss gyldighet i sin tid.
Fædrelandsvennen
nevner også den store salen med stor, grei scene, den mindre salen og det store
praktiske kjøkkenet.
I andre
etasje ble det innredet bibliotek, legekontor, tannlegekontor og leilighet for
vaktmester. I kjelleren ble det innredet toaletter og
garderobe. Dameforeningen skaffet utstyr til huset – gardiner, duker,
dekketøy og utsmykning. Dugnadsånden var sterk og viljen til å beholde Torheim
var det mange som var villige til å kjempe for.
Torheim,
slik det så ut i 2004. Foto: Inge Augland.
Huset var i
mange år senter for mange sosiale aktiviteter. Der hadde bondekvinnelaget,
husmorlaget, dameforeningen, kvinneforeningen, sanitetsforeningen,
pensjonistforeningen, bridgeklubben, skolemusikken, laksefiskerlaget, avholdslaget,
samvirkelaget, historielaget, folkeakademiet, Høie Fabriker, politiske partier
mfl. møter, årsmøter og jubileer, juletrefester, 1. mai-fester og 17.
mai-fester, der var brylluper og mannekengoppvisninger, utstillinger og
konserter, kinoforestillinger og diskotek, og ikke minst basarer. I kjelleren
fikk skytterlaget innredet miniatyrskytebane, der trente de og hadde
skytekonkurranser.
Etter at
fjernsynet kom på 1960-tallet, ble det en merkbar nedgang i utleie, og
økonomien ble stadig dårligere. Kommunen var ikke lenger villig til å sette så
mye penger i Bygdehuset. I et forsøk på å styrke økonomien ble det i 1981
nytegning av aksjer, men dette hjalp heller ikke noe ærlig. Utsiktene for bygdehuset
ble stadig svekket. Men dette til tross ble Torheim senter for etablering av tre
viktige virksomheter i bygda: Torridal pensjonistforening, Mosby Vel og ikke
minst Torridal Historielag.
Etter en
heller tragisk periode med forfall og lite bruk vedtok styret i Torheim
grendehus 30. september 2005 å legge huset ut for salg. Pengene som
ble igjen etter salget, ble satt i et fond, Torheimfondet. 50 % av
avkastningen gikk annet hvert år til sosiale tiltak for Straitunets beboere.
Helt til desember 2019 da fondets styre besluttet å fordele det meste som var
igjen på foreninger og lag i bygda.
Selve huset
ble revet i oktober 2014, og det ble oppført et nybygg med ti leiligheter på
tomta.
**************
Denne
fortellingen er hentet fra Knut Holt: Komper,
knitring og kubikk. Minner fra Mosby. Temahefte nr. 5,
Torridal Historielag 2009.
Knut
Holt
Torheim
Torheim
på Øvre Mosby, bygdehuset, var min barndoms tempel. Du vil kanskje
tro at det heller var bedehuset i nedre Mosby. Nei, bedehuset var for
meg et kaldt hus, det innga meg den samme følelsen som av vær på
en fremmed jernbanestasjon midt på vinteren. Og verre: Bedehuset var
fullt av golde påbud, humørløse regler og gamle menn som snakket
om Helvete som om de var født og oppvokst der.
Og,
følte jeg, bedehuset lå alltid i skygge. Alltid, følte jeg.
Torheim derimot: Om våren hadde Torheim noe både oppkvikkende og
forsonende over seg. Om sommeren gnistret det hvitt. Om høsten
virket det malerisk. I de andre månedene gle det inn som noe som
tilhørte selve vinterens bilde. Følte jeg.
Torheim
var lys og varme, glede, forlokkelse og litt magi. Store ord, men
igjen: Jeg følte det slik.
Forresten,
minus en ting: Tannlegen. Ikke tannlegen selv, han var et
hjertevarmt, vennlig og omtenksomt menneske. Men det å gå til
tannlegen. Eller, som vi sa: «Gå til pineren».
Lege
fantes det også, tvers over gangen for tannlegen i Torheims annen
etasje. Men jeg har ingen fasttømret hukommelsesbilder av besøk hos
han.
I
rommene som lå inntil hans kontorer, derimot, fantes det en
skattkiste: Biblioteket. Øvre Torridal Folkeboksamling. Det ble
nedlagt på slutten av åttitallet, tror jeg.
Det
stiger en egen duft og et eget lys opp fra bibliotekminnene. Pluss
minner om forfatternavn og boktitler: «Den siste mohikaner».
«Lærstrømpe». «Stifinner». Hardyguttene. Jules Verne. Jack
London. «Bør Børson». Mikkjel Fønhus. Kjell Aukrust.
Og
bibliotekdamene: I det ytre meget påpasselige, iblant kjeftende. Men
bak sitt noe strikse lærerinneytre var de mennesker med stor varme
og forståelse for veiledning av et ungt sinn.
De
første minnene fra første etasje, som innbefattet Storsalen med
scenen og Lillesalen, pluss Ganga hvor det alltid hang en rød og
hvit plakat for den neste filmen på Bygdekinoen, er basarene. Det
kan umulig stemme, men jeg følte at høstsesongen den gang var en
uendelig gild rekke av basarer: Smilende kvinner som noterte i
linjerte bøker ved langbord dekket av fruktkurver, nøtteposer,
kaker, dukker og heklede ting, på veggen bak dem hang det duker. En
gang vant jeg ei steik, ei diger steik pakket inn i plastikk. «Selg
ho og ta pengan sjøl før di mor oppdager at du har vonne ho», var
beskjeden jeg fikk fra de store gutta. En annen gang vant jeg selve
Drømmen: Ei stor eske full av sjokolade. Jeg husker det som om det
var i går.
Basarminnene
er også lukter: Bonede gulv. Duft av vafler og kaffe. Sigarettrøyk
fra de voksne. Dette var lenge, veldig lenge, før Røykeloven.
Og
lyder: Surret av fredelige menneskestemmer, en mikrofonrøst som
forkynte at «Så er det salg på årane, det æ salg på årane,
ja». Eller «Nå trekker vi på de gule loddane!»
Og
så musikken! Enten fra hele Skolemusikken eller fra en sekstett av
korpsmusikanter. De spilte blankskinnende marsjer eller de ga en lett
mishandling av gamle salmer. Eller så var det et purungt
trekkspilltalent med skjelvende knær og bortvendt blikk som dro
«Drømmen om Elin» i forsert tempo.
Minne
nummer to er Høie Fabrikkers julefester. Da ruvet det en mektig
julegran inne i Storsalen. Og vi barna fikk brus og godsaker fra Knut
Moseids bakeri i lukkede papirposer. Og hvert år ble det holdt
andakt. Og hvert år ble andakten holdt av den samme personen. Og
hvert år blandet han inn en stabel anekdoter om seg selv, si egen
kone og sine egne barn. Så da andakten var til ende, visste vi mer
om familielivet deres enn om Jesus.
En
annen gang hadde Høie Fabrikkers festkomité fått opp selveste
Hvepsene. Datidas store revystjerner i Kristiansand. De hadde hatt en
rekke storsuksesser i det daværende Christianssand Teater. Da de
hadde gjøglet ferdig og mottatt høvelig og fortjent applaus, lød
det fra en sjokkert Mosbykvinne: «Å i all verden ska'det bli a'
sånnone folk som bare står der og skjemmer seg ud?!»
Og
en annen gang hadde nok komiteen feiltolket sitt publikum noe: De
hadde invitert shadowbandet LUNIX fra Vennesla ‒ tre gitarer og et
slagverk. Da musikken hamret og vrei seg inn i øregangen hos
intetanende Høiearbeidere som bare kjente til Alf Prøysen og Carl
Jularbo, fikk de fleste tynn kaffe og Knut Moseids skårne wienerbrød
heilt på tvers i halsen!
Og
så kunne Torheim by på noe som lokket og avfødte drømmer, håp og
løfter: Kveldene til Folkeakademiet. Der fikk en førstehånds
kjennskap til eskimoene på Grønland. I tyve minusgrader veltet de
med kajakken og kom opp igjen som om de hadde hørt verdens beste
vits! Og vi så anacondaslanger i Amazonas. Store som tømmerstokker
var de, og de oppførte seg like smidig og lydløst og skummelt som
russiske turnere. Og vi så pyramidene i Egypt under stekende sol, og
vi forsto at det fantes sivilisasjoner som tenkte store tanker og
hadde dynamisk handlekraft da vi i Norge vasset rundt i isen og
klubbet hverandre ned og så vidt kunne snakke sammen. Og vi så
Canadas blånende fjell og dype skoger, og det tente en dunkel
lengsel i oss som ikke heilt er sluknet ennå.
Og
i kjelleren under Storsalen holdt Torridal Skytterlag til. Med
miniskytebane. Det var en verden for seg: Instruktører ba oss
strekke ut beinet, slappe av i skuldrene, sikte og trykke mykt av. Vi
tok inn kunnskaper, samtidig som det var en lett tone og en litt
barsk humor der. Litt friminuttstemning, blandet med en eim av krutt.
Jeg elsket de kveldene i kjelleren på Torheim.
Og
så besøkte Ursus, verdens sterkeste mann, Torheim. Han stilte i
badebukse og hadde en fjern likhet med Tarzan-skuespilleren Johnny
Weissmüller. Med mutt mine rev han telefonkatalogen tvers over ‒ i
én bevegelse! I måneder etterpå gikk guttunger rundt med forstuede
håndledd etter å ha prøvd seg på utgåtte kataloger.
Og
som avslutning, etter å ha oppvist flere muskelspennende nyvinninger
til gisp og sakkyndige sukk fra det totalt maskuline publikummet,
kommanderte Ursus seks mann i enden av et tykt rep. Ursus sto i den
andre enden. Med et kontant rykk fikk han de seks til å velte om
kull som Legoklosser. Enkelte Mosbyfolk snakker om det ennå …
Men
den største fortryllelsen, iblandet ren magi, sto Norsk Bygdekino
for. Da jeg oppdaget plakatene for neste oppsetning, jóg det alltid,
alltid, et støt av glede og svevende forventning gjennom meg. Jeg
husker den dag i dag noen av titlene: «Vogntoget mot vest», «Syv
uovervinnelige» og «Vera Cruz». Og komediene. Eller latterfilmene,
som de ble kalt. Der å nevne Chaplins «Gullfeber» og «Diktatoren».
Jeg visste det selvfølgelig ikke da, men på Torheim fikk jeg inn
noe av det djerveste og fineste av Amerikas kultur på den tida. De
utvidet meg, de filmene, og satte sobre merker i meg, merker som jeg
har ennå og aldri ville ha vært foruten.
Men
Bygdekinoen var like mye garnityret: Den gule Bygdekinobilen med røde
bokstaver langs sidene. Den kombinerte maskinisten og kontrolløren,
liten og reveaktig med sigarett bak øret og slapp sjåførlue, og
med en fast medbrakt venninne som var et hode høyere og veide
dobbelt så mye som han.
Og
som et ritual: En Høiearbeider stilte alltid i sort dress, hvit
skjorte og i slips, han så ut som om han skulle i bryllup på
Klubben i Kristiansand. Han sto foran oss barn og pur unge i køen
til den første forestillingen, sammen med sin egen sønn. Etter
visning sendte han sønnen hjem og sto i ny kø, til
voksenforestillingen klokka åtte. Hele tida røykte han South
State-sigaretter uten filter. Og iblant oppførte han seg som om han
var i en matkø i forrige århundre.
Og
så hadde du «hørerne»: De som ikke hadde penger, eller ikke fikk
lov til å gå på kino, eller som ikke helt hadde nådd
aldersgrensen for voksenforestillingene. De huket seg ned foran døren
til Storsalen og hørte filmen. Langt senere kunne det utspille seg
følgende replikkveksling: «Så du Ben Hur?» «Nei, men æ
hørt'an.»
Magiske
kvelder, de fleste Bygdekinokveldene. Hvor drøm og drøm om dåd,
kunstopplevelse (selv om en da ikke visste at det var det det var) og
humoristisk kiling gle sammen i en slags gyllen dis. Jeg er glad og
takknemlig for at Norsk Bygdekino kom til Torheim, Mosby og ga meg en
bit av verdens filmliv.
Og
jeg er glad, virkelig glad, over at Torheim fantes i min barndom og
ungdom. Torheim var et kulturelt samlingspunkt. For kultur er noe mye
mer enn operaforestillinger, symfonikonserter eller utstillinger av
bildende kunst. Kultur er å gi våre liv positivt innhold og positiv
farve, og derigjennom være til glede og stimulans. Samtidig som det
gir ei bygd og oss selv, både som gruppe og enkeltindivid, en
identitet.
I overført betydning kan du si: Torheim var min barndom og ungdoms samlende leirbål. Det kan høres høytidelig ut, men iblant er det lov å være høytidelig.
I overført betydning kan du si: Torheim var min barndom og ungdoms samlende leirbål. Det kan høres høytidelig ut, men iblant er det lov å være høytidelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar